Onweerstaanbare drang.

Mensen worden door rechters vrijgesproken indien ze kunnen aantonen dat er onweerstaanbare drang bij hun misdrijf te pas kwam.

Zou dat echt bestaan: onweerstaanbare drang…

Je kan je daar zo vanalles bij voorstellen. Zoals onweerstaanbaar goesting hebben in kaastaart. Zou dat ook onder deze noemer vallen?

Dat is wat mij onlangs overviel: zin in kaastaart. Niet zo een ganse taart, neen gewoon één portie.

Ik lijk wel een zwangere vrouw, misschien ligt het aan mijn medicatie?

Mijn wandeling naar de patisserie viel tegen: geen kaastaart.

Och, het zou wel overgaan, dacht ik. Maar het ging niet over… een week later: ja ik wist waar ik er ging vinden. Op naar de Lunch Garden. Niet mijn vaste stek, maar wel veel keuze in gebak. En ja hoor: een maxi-koffie en mijn taart (dat ik nu toch geen synoniem kan bedenken voor die stomme kaastaart, hoe vaak heb ik ze nu al vernoemd in dit stukje)

En dat was het, nu hoef ik er een tijdje geen meer. Raar toch, vind ik zelf…

20 thoughts on “Onweerstaanbare drang.

  1. Mag ik jullie allemaal geruststellen? Ik neem geen medicatie en ben met 100% zekerheid niet zwanger, maar als ik een stuk kaastaart zie, dan kan ik ook niet weerstaan.

  2. tis gewoon lekker! en ja, uw goesting was ook gegroeid, je sprak al een tijdje over kaastaart en als het kriebelt … moet je, ja KAASTAARTEN (=werkwoord)

  3. Een synoniem voor kaastaart. Ik heb nu 3 dagen gezocht en niks maar dan ook helemaal niks gevonden . Er bestaat geen synoniem voor kaastaart. Als je kaastaart wil of over kaastaart schrijft kan je dat “ding” maar met 1 enkel woord benoemen en dat is…… juist…. kaastaart. Ik dacht uiteindelijk toch iets gevonden te hebben nl kwarktaart maar mijn bakker zei met dat kwarktaart kwarktaart is en kaastaart kaastaart. Het gaat om 2 verschillende taarten en recepturen met slechts 1 overeenkomst: ze bevatten kaas.
    Eigenlijk, als je er goed over nadenkt, is het ontbrelen van een synoniem een vrij ernstige tekortkoming in de Nederlandse taal. In de biografie van Willem Elschot valt ook te lezen hoe erg de man heeft geleden nav deze problematiek bij het schrijven van zijn boek “kaas”. Ik ben van mening dat er voor ieder woord minstens 1 synoniem moet zijn. Ik ga dit probleem, na het geinventariseerd te hebben overmaken aan onze minister van cultuur en onderwijs. Ik doe bij deze dan ook een oproep aan iedereen om me woorden te bezorgen waarvoor geen synoniem bestaat. U mag, om mijn opdracht te vereenvoudigen zelf een voorstel voor een mooi synoniem toevoegen.
    Voor kaastaart heb ik er zelf al eentje bedacht: goudavla. Mooi hé en begin nu nioet te leuteren dat niet alle kaastaarten met goudakaas gemaakt worden.
    De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat na mijn driedaagse zoektocht mijn trek in een stukje kaastaart voorgoed verdwenen is, denk ik. De kaastaart die mijn moedre me deze namiddag tijdens het vieruurtje aanbood plakt nu tegen het plafond van de ouderlijke woning. Straks even de website van Tante Kaat raadplegen want het ding maakt naar het schijnt verschrikkelijke vlekken.

    1. hahahahaha… ik lach mij hier een kriek!
      bedankt voor je leuke commentaar, Duvel!
      Nu heb je mij nieuwsgierig gemaakt en dus ga ik blijven zoeken naar een synoniem voor ‘kaastaart’
      En kaastaart op zich zal nooit meer hetzelfde zijn na deze reactie van jou! 🙂

Geef een reactie

