Zoet, zuur, zout…

De maand juli is bijna om en oh schande, ik heb deze maand nog geen enkel stukje geschreven!

Daar moeten we snel iets aan doen, want nog even en het is te laat: dan staat daar bij juli een dikke nul.

Of zou die lege maand gewoon overgeslagen worden? Neen, dat mag niet gebeuren.

Ik weet niet zoveel te vertellen, enkel dat het, buiten enkele ongemakken vrij goed gaat.

Maar het zal nooit meer worden zoals vroeger, dat is een feit!

Er is wel iets nieuws: ik verdraag geen suiker meer, lust het zelfs niet meer.

En dat moet je dan zelf ontdekken, waarschijnlijk heeft de chemo mijn zoet-papil aangetast, als dat al kan!

Heel raar: bij het aanschouwen van een prachtig stuk taart, weet mijn geheugen hoe het smaakt… maar in mijn mond doet het niets.

Ik heb altijd zo kunnen genieten  van een grote ice tea, mét ijs, het kikkerde mij op en leste mijn dorst. Nu word ik er zelfs moe van en krijg pijn in mijn benen, stel je voor!

Het smaakt naar niets meer en als ik een glas leegdrink, word ik zo misselijk als van de zoetstoffen welke ik vroeger ook al niet verdroeg.

Héél erg vind ik het niet, vermits het mij allemaal niet smaakt, eet ik niets zoets. Dat betekent véél etiketten lezen bij het boodschappen doen… of gewoon alles vers gebruiken.

Geen dessert meer, maar bvb een lekkere smoothy van vers fruit en platte kaas of yoghurt. Ook heerlijk toch?

Zout moet ik vermijden, maar zuur gaat prima. Een lekkere bruine boterham met kaas en van die lange schijfjes komkommer… hmmm…

Och, het is geen ramp, je kan best zonder suiker en wie weet, misschien dat er na een tijdje weer iets verandert in mijn smaak… ik wacht af en laat mij verrassen.

 

12 thoughts on “Zoet, zuur, zout…

  1. zonder suiker lijkt mij inderdaad geen ramp als je het niet eens meer lust of smaakt. Integendeel zelfs.
    Blij te horen dat het behoorlijk goed gaat, Zeezicht.

    1. ja het is een gewoonte. een klein beetje suiker kan geen kwaad, zoals zoet-zure augurken. en voor de rest veel fruit en groenten (vers) en platte kaas en natuur-yoghurt.
      mensen met diabetes hebben toch ook dat probleem?
      het zijn vooral de koeken en snoep die mij last zouden geven.

  2. Het helpt misschien wel tegen de kilo’s die je eerder kwijtwilde.
    (Al zou ik toch willen dat kaastaart naar kaastaart smaakt.)

    Dat al je volgende onderzoeken de verhoopte resultaten geven!

    1. Natuurlijk helpt het om kilo’s te verliezen, ook vanwege de pillen die ik nu neem voor de schildklier.

      De drang naar eten is nu weg en er zijn nog heel veel lekkere dingen zonder suiker!
      bvb: een smoothie met tomaten en platte kaas en een beetje peper en zout.

      en ik zal nog wel eens een stukje kaastaart eten hoor! 🙂

      Mijn volgende onderzoeken zijn pas in januari.

  3. Zoet noem ik de smaak van babys en kleuters. Bitter noem ik de smaak van volwassenen.
    Maar een verse tomaat met een snufje zout smaakt zo lekker. Of een schijfje komkommer met een likje sojapasta is ook gezond. Een grote sappige augurk met een klein ansjovisje goed voor de dorst.
    Ja, over smaken valt niet te twisten.
    Sterkte met je gezondheid!
    Zonnige groet

      1. Op de etiketten is te lezen dat tegenwoordig het eerste, tweede of derde bestanddeel suiker is. In het rijtje overige stoffen zijn dan vaak 1 of meerdere zoetstoffen te vinden.
        Oorspronkelijke bittere witlof is door kwekers bijna zoet geworden. En bierfabrikanten voegen niet alleen caramel toe voor de kleur.
        Zonder suiker eten en drinken is bijna onmogelijk gemaakt door de levensmiddelenindustrie. Blijkbaar houdt zij teveel van babys …..
        Smakelijke groet.

  4. Bier drink ik niet, zoetstoffen verdraag ik nog minder dan suiker. Dus voor mij geen light-producten.
    Het beste is nog steeds alles vers eten!
    En bittere witloof lust ik wel! 🙂

Geef een reactie

