Marmaris 2

bloemen van groenten

Ik wist niet goed wat ik moest verwachten van Turks eten, maar… lekker zeg!

Veel vlees gebruiken ze niet, kip en kalkoen zie je het meeste. En natuurlijk ook vis, ander vlees, zoals runds is daar peperduur!  Maar wat ze met groenten kunnen is bijna niet te beschrijven. Volgens mij ook heel gezond.

Ik at groenten die ik niet kende, maar vond alles lekker. Voor dessert nam ik steeds fruit, want alhoewel een lust voor het oog, die mierzoete gebakjes, niets voor mij. Rondom in de immense eetzaal stond keukenpersoneel om de schotels bij te vullen en te herschikken, wanneer iemand er te hard in geroerd had. Ook waar er een beetje gesmodderd was, werd onmiddellijk netjes opgeveegd.

een deel van het dessert

Een stommiteit die ik nooit meer zal doen: een kamer delen met een vreemde. Ik had haar wel al eens ontmoet, vond haar een beetje simpel en dacht: och ja, ik ben niet zo’n moeilijk mens, dus dat zal wel lukken. (er waren geen singlekamers meer) Djeez… heeft dat mens mij stress bezorgd!

Lotte is gewoon iemand die beter met ziekenzorg op vakantie zou gaan! Ze was langzaam, vergat alles, vond nooit haar portemonnee of pas (op de luchthaven) struikelde over elke steen of border, wilde geen airco en… ze kleefde aan mij. Met heel veel dingen moest ik haar helpen, zelfs haar foto’s maakte ik, anders stond er enkel een paal op. Maar omdat ik toch geen andere kamer kon krijgen, trok ik dan maar een beetje met haar op.

Gênante situaties waren er ook: ik ging naar de kapper; zij ook. Liet ze zich daar vallen in een zetel en zakte er prompt door. Die twee pipo’s van kappers, deden alsof ze niets merkten. Dus heb ik haar er uit moeten trekken. Daarna lieten ze pas merken dat ze redelijk goed Nederlands spraken. Dat is ook zoiets raars, de meeste van die mannen praten beter Nederlands dan de Belgische Turken.

Op een avond begon de airco te lekken. Naar de receptie gebeld: binnen het kwartier zou er iemand komen.

Toen ik op het toilet zat, werd er geklopt en Lotte liet de man binnen. Doet mij die kerel toch niet de deur van de badkamer open zeker, waar ik in volle glorie zat met mijn broek op mijn voeten. Ik weet niet wie van ons beiden het hardste schrok!

Natuurlijk kon ik daar niet blijven zitten en terwijl de man (heel jong nog) aan de airco bezig was, wist hij niet waar hij moest kijken en kon niet snel genoeg weg, zonder een woord te zeggen. Naja, het zal ook niet zo’n mooi stilleven geweest zijn, toen ik daar zat!

Dan trok ik de kamerdeur eens dicht zonder de kaart uit de gleuf te halen… ja lap… konden we niet meer naar binnen!

Aan de receptie waren ze heel begripvol en iemand van het personeel kwam mee naar boven met een loper. Och ja, dat zal wel meer gebeuren denk ik. 🙂

de boulevard tussen de twee steden, negen km lang

Een mooie wandelroute, elk hotel heeft zijn eigen beplanting. Aan de grote weg kan je een Dolmus nemen, dit is een klein busje dat het openbaar vervoer  verzorgt. Om de paar minuten komt er een langs, in beide richtingen en je kan uitstappen waar je wilt en keert dan te voet terug langs de boulevard, die evenwijdig met het strand loopt.

Een rit met de Dolmus kost ongeveer een halve euro, om het even hoe ver je mee rijdt.

vakantiewoningen langs diezelfde wandelroute.

(wordt vervolgd)

14 thoughts on “Marmaris 2

  1. Eerlijk gezegd, had ik mij Turkije ook heel anders voorgesteld.
    Voelde mij daar onmiddellijk op mijn gemak.
    palmbomen? ’t is daar tropisch hoor!
    ’t ligt aan de Middellandse zee, (net zoals Niçe) waar toch ook palmbomen staan.

  2. Die bloemen zien er lekker uit! Pure kunst, vind ik dat.
    Wat jammer nu toch dat je daar met zo’n dwaas wicht zit opgescheept! Ik hoop maar dat dat geen al te zware domper op je vakantievreugde zet.
    Courage en amusez-vous bien!

    1. jij hebt over tegenwoordige tijd, maar het was de eerste helft van oktober, dus ben ik al lang terug thuis.
      och weet je, de ergernissen ben ik al vergeten, onthou alleen de leuke momenten!

  3. Het eten is zo mooi !
    Daarom dat ik niet met iemand anders dan mijn schat op reis wil en durf. Al vele vriendschappen zijn zo kapot gegaan …
    Gelukkig heb jij er het beste van gemaakt en je goed geamuseerd, lieverd als je bent.

    1. Het eten was idd erg mooi!
      Ik heb twee vriendinnen en twee zussen waar ik mee op reis durf, maar ze moeten ook vrij zijn.
      Dit was géén vriendin en ik doe ook geen moeite om haar terug te zien!
      Maar toch heb ik me geamuseerd en we hebben samen ook gelachen, soms kan je niet kiezen, maar zelfs dan kan je er nog het beste van proberen te maken!

  4. Mijn broer was onlangs ook in Turkije (in tegenstelling tot mij is hij géén huisduif). Hij verbleef in Kusadasi. Hij zou er nooit meer teruggaan. Armoede, werkelijk ieder moment van de dag worden aangeklampt door bedelaars (vooral kinderen), een ranzig strand en een zeer laatdunkende houding tegenover vrouwen.
    Blijkbaar was jij dan toch beter af, ondanks je kamergenote.

Geef een reactie

