Meer dan eten alleen…

een deel van de haven
rondvaartboot

Natuurlijk hebben we ook verschillende uitstappen gedaan, zoals met bovenstaande boot een hele dag op zee.

Aan boord werd er zelfs voor ons gekookt. En dat met eenenzestig personen!

We gingen enkele malen aan land om in de haven de typische Turkse winkels te bezoeken en wat sfeer op te snuiven. De schipper vaarde handig rond de vele rotsachtige en groene eilandjes, liet ons grotten en inhammen bewonderen. Daar konden de zwemmers even afkoelen in het blauwe, kristalheldere water.

De zonnekloppers zaten boven op het dek en de anderen, zoals ik, beneden in de schaduw.

Een dag in de bergen, heel interessant! Tot mijn verbazing, weinig of geen landbouw. Wel enkele appelsienenplantages, die ondertussen al geplukt waren, net als de vijgen. De mandarijnen nog bijna helemaal groen.

Nooit eerder gezien: imkerplantages. Ontelbare bijenkorven stonden zij aan zij tussen de dennenbomen.  Dat was voor de pijnboompittenhoning. Voor een ander soort honing werden de korven per vrachtwagen vervoerd tot driehonderd kilometer verder en daar geplaatst.

Het leek wel een industrie op zich! Na een rondleiding met heel onverwachte uitleg, werden de producten aangeboden die gemaakt waren uit honing, citroen, kaneel, olijven… teveel om op te noemen. Ik koos voor een citroengeurtje met 80° alcohol.

Heel fier legde de gids uit hoe de schooltjes (allemaal in dezelfde kleuren) gefinancierd worden door de staat.

Er waren een aantal armoedige huisjes, maar ze stonden gewoon tussen dure villa’s. De mensen in de stad hebben een huis in de bergen, om in de hete zomer de warmte te kunnen ontvluchten.

Na een tapijtenfabriek bezochten we ook een lederfactorij, zoals zij het noemen.

Dan de kers op de taart: het goudcenter. Een immens gebouw, waar bewakers met wapens je in ’t oog hielden en je een badge kreeg opgespeld bij het naar binnengaan.

Het eerste verdiep: allemaal goud! Maar het is nu niet het goede moment om goud te kopen, wegens de prijs te hoog!

Het tweede: Sterling zilver, waar ik een heel interessante discussie had met de verkoper over het roderen van zilver.

Dan waren er nog dagelijks gewone markten, waar ik mij echt verbaasde over het aantal Turken dat Nederlands praat. Een grapjas prees zijn waar zelfs aan in die taal en riep luid: allemaal rotzooi!!! Leuk toch: zelfkennis!

Eén uitstap is niet kunnen doorgaan: we zouden naar de Blue Lagoon gaan, waar de film werd opgenomen, maar…

Tien dagen was het tussen de 30 en de 35°, tot we een tropische storm meemaakten. Hier kan het serieus regenen, maar zoveel water dat met bakken uit de hemel viel, had ik nog niet gezien! Het bleef wel 25°. De volgende drie dagen viel er regelmatig een stevige bui, maar tussendoor gingen we gewoon naar buiten. Alleen die uitstap viel letterlijk in het water. Dat was waarschijnlijk het begin van het regenseizoen.

Moskee tegenover het hotel

Daar heb ik mij soms wel aan geërgerd: dat geroep in de morgen, héél vroeg!

Het zou een Suske en Wiske album kunnen zijn: de jengelende minaret.

Maar het hoort er nu eenmaal bij hé?

Tijdens een wandeling kwamen we langs het politiebureau, er stonden twee agenten lachend een kalasjnikov te keuren, net kinderen. Dat ondertussen het verkeer in de knoop liep, viel hen niet eens op. Hier durfde ik toch geen foto van nemen, want je hoort van die verhalen…

Het spitsuur kan daar heel druk zijn, maar ik zag geen enkele file! Als voetganger heb je ook geen voorrang, wat effe wennen is wanneer je de straat oversteekt.

Animatie ’s avonds was daar bijna onbestaande, maar onze reisleider had thuismuziek bij op zijn laptop en zodus hadden we onze eigen gezellige avonden en meekweelliedjes.

HPIM2468
een ingezoomd grapje

Van beneden zag je niet dadelijk het draadje, maar ik vond de grap wel geslaagd!

Ik vergat nog te vermelden dat ik in het hotel mensen tegenkwam van ST Truiden, een vriendin van mijn zus. En dat op 3500 km van thuis! De helft van de gasten bestond tenslotte uit Belgen en de rest voornamelijk Engelsen.

14 thoughts on “Meer dan eten alleen…

  1. Via Repel bij je terecht gekomen. Wat leuk, je enthousiaste verhalen over Turkije: ik zelf ben ook verslingerd en zus en ik gaan voor de 4e keer terug in mei! (hotel Ephesia, Kusadasi) Idd, heel raar om zoveel Turken bijna foutloos NL te horen spreken, wel makkelijk ook 😉

    1. wel ik moet bekennen dat ik dit verhaal ook vooral schrijf om iets met mijn foto’s te kunnen doen! 🙂 Maar het was een leuke vakantie en ik heb er een hoop inspiratie aan overgehouden!

  2. Je steekt de ogen van de achterblijvende mens wel uit, zeg, Zeezicht! Zo’n mooie reisfoto’s van mooie landschappen en water en blauwe lucht en al. Maar het is je meer dan een beetje gegund, zoveel is zeker!
    Turkije is niet mijn dada, ondanks de mooie kiekjes die je hier toont. Ik was er 2 keer en heb me 2 keer enorm geërgerd aan de lokale bevolking die constant als strontvliegen aan mijn lijf kwamen hangen om hun waar aan te prijzen. De-gou-tant. Ik logeerde toen middenin de gewone straten in een low budget, van houtworm en kakkerlakken krioelende smerige kamer and I hated it. 2 x.
    Als ik nog ooit een voet zet in Turkije zal het ook een all-inn formule vakantie zijn, goe weten!

  3. Je hebt geen enkele file gezien, maar het verkeer zat toch in de knoop toen die twee agenten hun geweer aan het keuren waren. Jamaar?!

    Zalige foto’s, zeezicht. Maar veel te warm, boven dertig graden.

    1. Nee geen files! Ze rijden daar allemaal vrij hard, niemand treuzelt.
      Maar aan dat politiebureau was er net een vrachtwagen die draaide in ’t midden van het kruispunt en de doorgang versperde.
      Nee niet te warm Zap! Zeelucht en ’s avonds koele lucht uit de bergen.
      We sliepen met de terrasdeur open, beter dan airco!

Geef een reactie

