RSS

De magische Kerst.

26 Dec

animated2De oudere man die de hoofdrol speelde in het kerststukje, was gekozen om zijn uiterlijk. Droef gelaat, diepe groeven, nagelaten door het leven, een beetje gebogen. Hij benaderde echt het personage dat hij moest uitbeelden.

Het stuk gaat over een oude verbitterde schoenmaker. Sinds zijn vrouw en kinderen overleden zijn heeft hij geen geloof meer en een grote tegenzin van Kerstmis.

Er was echt magie tijdens de opvoering, je voelde iets dat je niet zo dadelijk kon thuisbrengen. Hij speelde zijn rol met hart en ziel.

Op het einde, wanneer luid het ‘Gloria’ weerklinkt, moet hij op zijn knieën vallen en de tranen die uit zijn ogen welden waren echt zichtbaar. Dit was voortreffelijk ingeleefd.

Naderhand, bij een kop koffie geraakten we aan de praat, alhoewel hij  een man is van weinig woorden.

‘Wat vond je ervan, heb ik goed gespeeld vandaag?’

‘Je hebt dat echt heel emotioneel gedaan, je hebt iedereen weten te ontroeren.’

‘Nochtans ging het mij vandaag niet zo goed.’

Ik gaf hem de kans om erover te praten, als hij er behoefte aan had.

‘Mijn heup deed pijn… en… het is vandaag net 35 jaar geleden dat mijn verloofde gestorven is… en twee dagen later mijn baby…

… vóór ik opkwam heb ik het stuk aan ‘haar’ opgedragen…’

Mijn hart kromp ineen en het enige wat ik kon doen was eens over zijn arm wrijven. Maar daar stopte het gesprek…

Met zijn vingertop veegde hij nog een traan uit zijn ooghoek en ging eventjes naar buiten, een beetje gebogen, zijn voeten wat sloffend.

Terwijl ik hem nakeek, moest ik zwaar slikken om de krop uit mijn keel te krijgen.

Dan besefte ik dat de man hier zijn eigen leven had opgevoerd.

Dit was december 2008.

§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§

Waarom ik dit verhaal opnieuw publiceer?…

Vorige week bij het lezen van de krant, bij de overlijdensberichten… kwam ik zijn naam tegen…

Hij was zelfs veel jonger dan ik hem geschat had.

Kan iemand sterven aan een gebroken hart? Ik denk het wel… en hopelijk vind hij zijn geliefden ergens terug…

En heeft hij nu de rust gevonden die hij wenste…

 
10 reacties

Geplaatst door op december 26, 2012 in archief, dagboek, het leven, Kerstmis, verdriet

 

10 Reacties op “De magische Kerst.

  1. micheleeuw

    december 28, 2012 at 08:35

    Wat een mooi en droevig verhaal. Ik hoop ook dat hij zijn geliefden ‘ergens’ terug ziet.
    All the best voor 2013 !

     
    • zeezicht

      december 28, 2012 at 12:07

      ja, die man heeft zoveel jaren getreurd, heel triest! En dat hij nu net voor Kerstmis overleed…
      Voor jou ook de beste wensen voor het nieuwe jaar!

       
  2. veerle

    december 30, 2012 at 12:20

    Blij nog eens iets van je te horen… ook al is het dan met zo’n intriest en heel pakkend verhaal.

    Ik wens je een prachtig 2013 toe!

     
  3. Menck

    december 31, 2012 at 18:07

    Wel erg triest, dit. En om op je vraag te antwoorden: ja, iemand kan sterven aan een gebroken hart. Dat is zelfs wetenschappelijk bewezen.

    Ik wens je een fijn 2013, Speedyken!

     
    • zeezicht

      december 31, 2012 at 18:21

      Bedankt Menck! Ik wens jou en je dame ook een goed 2013!
      Momenteel zit ik niet zo goed in mijn vel (niets met mijn gezondheid) meer van persoonlijke aard.
      Als het beter gaat, wil ik weer regelmatig bloggen.
      Ook FB kan mij niet meer boeien, maar ik heb Webfeud ontdekt, daar ben ik tegenwoordig te vinden.

       
  4. Affodil

    januari 29, 2013 at 14:27

    Jouw blogvoornemen gevonden bij de weer wakkere Nimf en dus fluks naar hier gekomen … om midden een kerstdrama te ploffen. Wreed schoon en wreed wreed.

    En ik hou je aan dat voornemen. Ik kom hier regelmatig controle houden!

    (en ik hoop dat je rap terug goed in dat vel zit)

     
  5. zapnimf

    januari 31, 2013 at 20:02

    Vooreerst : merci voor uw kaartje! Zowel virtueel als echt.

    Als je sterft aan een gebroken hart, is 39 jaar toch wel een lange rek.

    ‘k Was wel gepakt door je verhaal.

     
    • zeezicht

      januari 31, 2013 at 20:57

      jouw kaartje was echt origineel, bedankt!

      en toch is hij zo lang gewoon in zijn verdriet blijven zitten… en dan net voor Kerstmis…
      misschien wel een wanhoopsdaad, moet het eens navragen…

       

Geef een reactie

 
