Peppi de kanarie.

kanarie 006

Wanneer ik een nieuw huisdier neem, ga ik uitgebreid op tinternet zoeken, zodat ik alles weet over mijn beestje.

Alle kanarie sites hebben het erover dat je vogeltje niet teveel mag eten; één koffielepel voeder per dag. Oké, we doen ons best met de informatie.

Toen ik hem kocht (hij was nog zo jong dat de mevrouw niet 100% zeker was of het wel een mannetje was), maar indien hij na twee maanden niet zong, mocht ik hem ruilen. Hij was echt petieterig klein en schattig natuurlijk.

En binnen de voorgestelde tijd begon hij inderdaad te zingen. (en groeien)

Hij heeft een vaste routine: om acht uur, doek over de kooi om stress te vermijden, want één dag ga je vroeger slapen dan de andere. Elf uren licht heeft hij nodig en de rest is slapen. Het blijkt ook te helpen, van de hele nacht hoor ik hem niet en door de dag heb ik een rustig beestje, dat speelt en zingt.

Tot vorige week, alles oké… tot hij plots reclameerde als hij moest slapen.

Geen flauw idee waarom… ik zag ook iets van ellende in zijn blik en hield hem nauwgezet in ’t oog.

Dan kreeg hij precies een afwijkend gedrag… hij begon zijn uitwerpselen op te eten… jawadde, zoiets had ik nog nooit gezien. Misschien was het uit verveling, maar hij speelde toch de hele dag. Het zingen was wel geminderd.

Weer gezocht voor een verklaring, weinig, behalve één site, waar ik las dat kanaries snel kunnen verhongeren.

Test: een vol bakje met eten… heel veel belandde op de vloer, maar… hij keek weer blij en zong terug!

Na veel geprobeer ben ik eraan uit; twee en halve koffielepels voer en een tipje snoepeten.

Het arme beestje had gewoon honger, érg!!!

Mocht er nu iemand zeggen: die vogel is te dik… soit, ik laat hem geen honger lijden.

Nog iets speciaals: hij heeft geen kanarieliedjes geleerd, omdat hij nog te jong was, toen ik hem kocht, maar… hij zingt als een merel en klinkt ook zoals allerlei vogeltjes die je wel eens op TV hoort!

Dus kan ik zeggen: mijn kanarie is uniek! 🙂

13 thoughts on “Peppi de kanarie.

  1. Bij mij hebben de parkieten een waterfontein als eetbak (omgekeerde stolp op een deksel met uitsparingen) daar kan een voorraad eten in voor ongeveer drie weken. Dus hier niets van koffielepels tellen, wij eten toch ook tot we voldaan zijn, die beestjes zoeken dat dus ook maar uit !
    Speciale vogel heb jij daar, die wordt waarschijnlijk liever gezien dan onze twee lawaaimakers 😉

    1. op de meeste sites staat dat kanaries de hele dag kunnen eten en zich doodeten. dus volgde ik het advies. maar nu gaat het goed!
      nu reclameert hij wel omdat de zon (die ’s morgens binnen schijnt) pas laat doorbreekt. hij ziet haar wel, maar voelt niets!

  2. Mijn vader is al zo ongeveer z’n hele leven met kanaries bezig. Op sommige momenten had hij er om en bij de 60. Die beestjes hebben gewoon dag en nacht zuiver eten en drinken bij hun. Er is nog geen éne aan een indigestie overleden 🙂

    1. Mannetjes ja, … maar als je verder leest… Peppi bleek een vrouwtje te zijn. ZE zingt even goed als een mannetje. Na enig opzoekwerk heb ik gevonden dat ze waarschijnlijk een afwijking heeft aan de hypofyse, een klier die de hormonen aanmaakt. Dus teveel mannelijke hormonen, waardoor ze zingt.

      1. Het verschil in voer voor mannetjes en vrouwtjes kanaries heb ik nooit begrepen.
        Ook het zingen van de mannetjes kanaries kan ik niet waarderen.

        Wel keek ik graag bij kanarie kwekers mee.

        De kleurslagen vond ik vaak weer wel erg mooi.

        Dat Peppi een vrouwtje is heb ik wel gelezen.
        Maar over speciaal voer voor vrouwen kanaries kon ik mij niets meer herinneren.

        Wel dat ik altijd voor vogels op pad werd gestuurd om verse muur uit de tuin te plukken.
        Het onkruid plantje zou gezond makend silicium bevatten.

        Vriendelijke groet,

Geef een reactie

