Voetbal… een feest?

images4Gisterennamiddag moest ik in het centrum zijn voor enkele boodschappen.

Wat mij als eerste opviel was een hoop lawaai, het kwam uit de richting van de Grote Markt (wat nu trouwens Europaplein heet)

Ik dacht aan een betoging, maar zag dan hele groepen voetbalsupporters in blauw-geel langsstromen.

Het tafereel wat ik daar echter voor ogen kreeg, heb ik alleen nog maar op tv gezien.

Het hele plein stond vol schreeuwende mensen, minstens vijfhonderd man, er werden toortsen ontstoken, redelijk zware knallen weerklonken en het was duidelijk dat de hele bende al goed onder invloed was. Ganse bakken bier werden er rondgesleurd en iedereen dronk. Sommigen deden hun broek omlaag en vooral het geschreeuw boezemde mij angst in. Normaal moest ik door die meute, maar durfde niet.

Rondom agenten van de speciale eenheid in gevechtstenue, zwarte overvalwagens stonden gereed, maar voorlopig werd er niet ingegrepen.

Ik kreeg al visioenen van rondvliegend traangas en maakte maar rechtsomkeer.

Blijkbaar waren ze allen met de trein gekomen wie weet van waar. Maar vermits in het centrum eindstation is, waren ze dus hier beland.

Later hoorde ik vertellen dat ze te voet naar het stadion gegaan zijn, begeleid door de rijkswacht, als een bende weet-ik-veel, die zeker bewaakt moest worden.

Rond acht uur ’s avonds moest ik naar een feest, maar vermits ik in het centrum woon, was er geen enkele weg om aan de files auto’s te ontsnappen.

Een stukje viel het nog mee, maar dan kom je op een punt waar verschillende wegen bij elkaar komen, plus drie afritten van de autostrade.Toen we over de brug reden zag ik ook daar files, misschien wel tot in Brussel.

Daar zaten we vast. We hebben minstens een half uur gedaan over zo ’n halve kilometer. Daar moesten we eerst inritsen naar links, maar om daarna rechtdoor te kunnen, terug naar rechts. Maar je denkt toch niet dat je eventjes doorgelaten wordt?

Op een gegeven moment stonden we met de rechter pinker aan, bijna in ’t midden van de tweebaansweg en begonnen ze ons links voorbij te steken.

Was ik opgelucht toen we daaruit waren! Maar we waren wel vrij laat op onze bestemming.

De terugrit was zo rond twee uur. Hopelijk waren de amokmakers al verdwenen.

Er liepen er nog enkele rond, die probeerden  liftend naar huis te geraken. Ik denk dat de café ’s uit voorzorg al vroeg gesloten hadden.

Ik ga hier geen lelijke woorden gebruiken, maar iedereen kan hieruit zijn conclusie trekken…

23 gedachten over “Voetbal… een feest?

  1. Wij willen allemaal vrede in de wereld. Maar als je dan die voetbalgekte ziet, lijkt het alsof onze maatschappij niet veel nodig heeft om een revolutie te ontketenen.

  2. @ Madame
    Het is gewoon niet meer normaal.

    @ nagolore
    Je moet zo’n horde maar eens in het echt zien! Ik ben niet gauw bang, maar dit was erover! Het leek wel een bende beesten.

    @ Margo
    Dat ze met de bal spelen tot daar toe, maar dit is geen sport meer te noemen.

  3. Ik heb ook echt een bloedhekel aan die voetbal. Ten eerste zorgen ze er voor dat toffe programma’s gewoon geschrapt worden. En dan die supporters zijn nog het ergste. Dat gezuip, en dat gevecht altijd…

  4. Ik sta er telkens weer van te kijken hoe ‘het groepsgevoel’ sommigen een alibi lijkt te geven om zich te gaan misdragen. Of het nu over voetbalsupporters, stakingspiketten, oorlogsmisdadigers of betogers gaat: zo goed als altijd zitten er een paar tussen die de boel de verkeerde richting uit drijven en een hoop meelopers op hun hand krijgen om de boel te verzieken. De mens is een raar beest.

  5. Laten we even onderscheid maken:

    – voetbalsupporters zijn mensen die graag voetbal zien. Vroeger kochten die een abonnement van hun club of ze kochten een kaartje voor een match die ze per sé wilden bijwonen. Ik ken er zo verschillende. Brave (groot)vaders, die graag eens naar een wedstrijd gaan met hun (kleinkinderen). Nu blijven die ook thuis, want ze wagen het niet meer om nog in de buurt van een stadion te komen en al helemaal niet meer met kinderen erbij.

    – een meute zoals je hierboven beschrijft bestaat uit (en ik ga wél een kat een kat noemen als dat mag) asociaal krapuul dat voor niets of niemand respect heeft en zich liefst zo uitdagend en beestachtig mogelijk gedraagt en dat het plezier van de vorige categorie compleet vergald heeft. Met voetbal -of welke andere sport ook- heeft dit niets meer te maken. Maar laten we wel zijn: als een gerenomeerd trainer zelf afkomt met uitspraken à la “voetbal is oorlog”, welk soort publiek spreek je dan nog aan?

    Onze oudste speelde vroeger ook voetbal. Ik heb vaak de wenkbrauwen opgetrokken als ik sommige ouders langs de kantlijn bezig zag/hoorde. En wat te denken van een jeugd(!)trainer die naar één van zijn pupillen roept:”schupt ‘em onderuit of ge kunt gon douchen”?

  6. Zo’n meute is zeer imponerend. Toch beter niet tussen gaan lopen, een mens weet nooit, hé.
    Vroeger was naar het voetbal gaan een echt feest en leuk, nu is het op risico van je eigen leven !

  7. Die files, sja, dat krijg je bij ieder evenement waar er veel volk naartoe gaat. Dat is last door overmacht.
    Maar waarom je je broek mag afsteken omdat je met veel bent en intimiderend gedrag vertoont? Het onderscheid tussen niet provoceren (de politie bedoel ik dan) en alles toelaten, is zeer gering, maar de gevolgen kunnen wel eens uit de hand lopen.

  8. @ Dorien
    Voetbal op zich stoort mij niet, maar wel wat het geworden is.

    @ Kim
    Ja begrijp dat maar eens, ze konden alles volgen thuis vanuit hun zetel, maar nee…

    @ Bart
    met de nadruk op ‘beest’. Er zijn speciale bendes die met opzet ambras komen maken wanneer er ergens iets te doen is.

    @ Affodil
    met kinderen kun je zeker niet meer naar zo’n match gaan kijken. De tijd dat het een feest was is al lang voorbij.

    @ micheleeuw
    ik herinner mij vroeger wanneer de mensen lachend naar de voetbal gingen. Ze hadden dan hoogstens een sjaal of een petje in hun favoriete kleuren. Maar je zag blije gezichten.

    @ zapnimf
    deze files waren wel heel extreem. De grote match Rode Duivels- Bosnië.
    ik snap al niet waarom die net hier moest doorgaan. Ze hebben tonnen afval achtergelaten. En de politie? Ik heb de reacties in de krant gelezen. Die zijn gewoon met te weinig mensen tegen zo’n overmacht.
    Die bende was al ladderzat om vier uur.
    Heb je niet gezien op tv, hoe ze met hun vuurwerk de match gesaboteerd hebben?
    De files waren zo abnormaal omdat er heel veel buitenlanders bij waren. Ik zag nummerplaten van half Europa.

    Nog even dit: jouw reactie was nr 3000!

  9. @ veerle
    Dit was echt vies volk, de naam supporter niet waardig.

    Gelukkig had Turkije verloren, anders hadden die ook nog de hele nacht rondgetoeterd door de straten.

  10. @ Leibele
    Dat beeld zal ik ook nooit meer vergeten. Ondanks de 39 doden, ging de wedstrijd gewoon verder en de tv bleef uitzenden hoe de mensen daar lagen te sterven.

  11. Ik snap het ook niet…
    Ik kan wel snappen dat je voetbal een aangename sport vindt om naar te kijken of om te spelen. Maar het geweld en al, vind ik er FERM over. Dat is dan helemaal niet meer sportief

  12. Sorry Zeezicht maar dat was Bosnië en niet Turkije en ze hebben dan ook nog gewonnen en eerlijk gezegd: verdiend.
    Wat allemaal niks te maken heeft met het onveiligheidsgevoel want daar geef ik je volkomen gelijk: er wordt blijkbaar niks gedaan tegen die Hooligans, van waar ze ook komen.

  13. @ Meneer
    Oké, misverstandje. Ik weet dat Bosnië gewonnen heeft.
    Turkije was een andere match en die hebben verloren.
    Ik bedoelde wanneer Turkije wint hebben we daar serieus last van.
    Alle Turken van heel Genk verzamelen hier en rijden de hele nacht al toeterend rond.
    Je let wel goed op hé?

  14. “Een punt waar verschillende wegen samen komen” vind ik mooi. Een kruispunt klinkt te droog.
    Als ik op een zondag mijn berg afkom en een wandelingetje maak in de stad lopen ze hier met honderdduizend rond. Op Europese wedstrijden met tweehonderdduizend, waarvan de helft zonder kaartje. Ambiance verzekerd.

    Was getekend

  15. @ vandepotgerukte
    Een kruispunt is een punt waar twee of meer wegen elkaar kruisen.
    Maar hier komen op de hoofdweg enkele autostrade-uitritten erbij, vóór je aan de verkeerslichten bent. Dan vind ik het niet zomaar een kruispunt.
    Snap je ’t plaatje?

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.